از وضـعـیـــت سـفـیـــد تـــا قـــرمـــز ...

از وضـعـیـــت سـفـیـــد تـــا قـــرمـــز ...

وصف رخساره خورشید ز خفاش مپرس / که در این آینه صاحب نظران حیرانند / عاقلان نقطه پرگار وجودند ، ولی / عشق داند که در این دایره سرگردانند
از وضـعـیـــت سـفـیـــد تـــا قـــرمـــز ...

از وضـعـیـــت سـفـیـــد تـــا قـــرمـــز ...

وصف رخساره خورشید ز خفاش مپرس / که در این آینه صاحب نظران حیرانند / عاقلان نقطه پرگار وجودند ، ولی / عشق داند که در این دایره سرگردانند

از طلا گشتن پشیمانمان کرده-اید، لطفاٌ ما را مـِس کنید!؟ ...


 

  بسم الله الرحمن الرحیم  


 

   از طلا گشتن پشیمانمان کرده-اید، لطفاٌ ما را مـِس کنید!؟ ... 

 

 

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید 
 

 افزایش قیمت بنزین به لیتری ۱۵۰۰ تومان که استارت آن از زمان ارائه لایحه بودجه ۹۷ به مجلس زده شد، طی چند روز اخیر با گمانه‌زنی ها و تایید و تکذیب هایی همراه بود تا بالاخره امروز دولت در پایگاه اطلاع‌رسانی خود، دلایل تصمیم دولت در بودجه ۹۷ برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل را بررسی و تصریح کرد که بر اساس بودجه ۹۷ قیمت بنزین لیتری ۱۵۰۰ و گازوئیل ۴۰۰ تومان می‌شود.
 البته در خصوص نگرانی‌هایی که بابت اثرت روانی گرانی بنزین به وجود آمده، اینگونه اعلام شده که میزان تورم ناشی از این گرانی حدود یک درصد است و اگر افزایش قیمت بنزین و گازوئیل صرف اشتغالزایی شود، اثرات مثبتی در اقتصاد کشور دارد. ((( مسئولین محترم، وکلای مردم در مجلس، در این مملکت ما حتی اگر قیمت «ارزن» که مصرف کمی هم دارد سی در صد گران شود، حتماٌ روی قیمت غلات، گندم، برنج، وَ مصالح ساختمانی هم تأثیر منفی میگذارد، چه رسد به افزایش قیمت انواع سوخت وَ گران-تر شدن خودروهای داخلی وُ خارجی!!! ... علت آن هم ضعف بسیار شدید سازمانهای مربوطه از جمله «سازمان حمایت از مصرف کننده»! ... تو گویی که هیچ اتفاقی روی نداده وَ همه چیز «در امن وُ امان است»!؟ شما چطور اعلام میکنید که پنجاه درصد افزایش سوخت، فقط حدود یک درصد اثرات تورمی دارد؟! ... چه قبل از انقلاب، چه بعد از انقلاب اسلامی ایران، افزایش قیمت سوخت، خصوصا بنزین وَ گازوئیل، حداقل سی درصد تأثیر تورمی در بسیاری از کالاهای اساسی داشته وَ دارد. چه اصراری دارید که قیمت سوخت را هر چه بیشتر به بهای «فوب خلیج فارس» وَ کشورهایی برسانید که حداقل دستمزد ِ کارکنانشان چندین برابر ماست؟! در همین نظام استثماری آمریکا ، حداقل دستمزد «ساعتی 12 دلار» است وَ بهای سوخت خودروهایشان در ایالات مختلف، حدود یک دلار است! ... بقول دکتر سبحانی نماینده-ی سابق وَ مخالف «افزایش قیمت سوخت»، "مـگـــر دستمزد کارکنانمان ما در حد ِ کشورهای دیگرست"؟! اگر هنوز هم بهانه-ی قاچاق سوخت را برای افزایش قیمت داخلی دارید، این مشکل مردم نیست، مشکل متولیان مبارزه با مافیای قاچاقچی-ست ؛ مشکلی که متأسفانه هنوز هم «کژدار وُ مریض» با آن برخورد میشود وَ هیچ قاطعیت بازدارنده-ای دیده نمیشود!؟ ... جناب آقای روحانی، رئیس جمهور محترم، با چنین تدابیری میخواهید در دولت دوازدهم فقر وُ بیکاری را برای این مردم شریف ریشه-کن کنید!!!؟؟؟ ... اصلا اخذ چنین تدابیری را از شما نداشتیم. بجای توجیه کردن نمایندگان مجلس در هر چه بیشتر کاستن از شیب افزایش قیمتها، در طرح بودجه-ی 1397 ، وَ افزایش درآمدهای آن، چنین تدابیر تورم-زای تخریبی را مطرح میکنید؟! هزاران میلیارد تسهیلات بانکی-ای را که به آقازاده-ها داده-اند، با توسل به اقتدار وَ قانون، وَ کمک از مجلس، از حلقومشان بیرون بکشید تا هم عبرتی شود برای آیندگان وَ هم اینکه بار سنگین بودجه، سبک شود. اگر قدرت خرید مردمی که بضاعت مالی ضعیفی دارند معقول وُ مقبول شود، اگر هر ساله وَ مکرراٌ هزینه-ی تسهیلاتی همچون سوخت، آب، برق، تلفن، وَ کالاهای اساسی دچار تورمی «کمرشکن» نباشد، بسیاری از آنها حاضرند که عطای این یارانه را به لقایش ببخشند وَ در ازای آن از امنیت اقتصادی ِ معقولی برخوردار شوند. این یارانه باید صرف کشاورزی، تولید، بهداشت وُ درمان، وَ کمک هزینه به کسانی شود که «به نان شب-شان هم محتاجند» ... _ عـبـــد عـا صـی ))) .
 آب پاکی روی دست یارانه‌بگیران
 همچنین امروز اعلام شد که حدود ۳۴ میلیون نفر از جمع یارانه‌بگیران حذف می شوند و مابقی حدود ۴۲ میلیون نفر یارانه خواهند گرفت. این در حالی است که پیش از این برخی مدیران ارشد دولت احتمال حذف ۳۰ میلیونی یارانه‌بگیران را با توجه به منابعی که در لایحه بودجه سال آینده تعیین شده بود، تایید نکردند اما امروز پایگاه اطلاع‌رسانی دولت این موضوع را اعلام کرد و آب پاکی را روی دست یارانه‌بگیران ریخت.
 تاخت‌وتاز دوباره ایران‌خودرو
 و اما ایران خودرو دوباره مشتریانش را غافلگیر کرد و در صورت گذشت یک ماه از افزایش قیمت قبلی، دوباره برخی خودروهای تولید این شرکت را گران کرد و قیمت برخی محصولات را تا حدود دو میلیون تومان افزایش داد. بر این اساس پژو ۴۰۵ GLX معادل ۳۰ میلیون و ۷۰۹ هزار تومان، پژو پارس ۳۷ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ معادل ۳۹ میلیون و ۱۳۵ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوق دار V۸ معادل ۳۹ میلیون و ۸۵۸ هزار تومان، سمند LX معادل ۳۱ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان، پژو ۲۰۷i اتومات جدید معادل ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و رانا LX معادل ۳۶ میلیون و ۶۷۳ هزار تومان قیمت گذاری شده است.
 گوساله لاکچری هم آمد
 موضوع دیگری که در سایت های خبری مورد توجه قرار گرفته، فروش گوشت لاکچری به قیمت کیلویی ۹۰۰ هزار تومانی است که ایسنا در گزارشی شرایط تولید این نوع گوشت را که گوشت گوساله ویل (گوشتی که گوساله آن تنها منبع تغذیه‌اش شیر باشد) است، از سوی تولیدکننده و وزارت جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار داد. طبق این گزارش اعلام شده که تولیدکننده برای تولید هر کیلوگرم گوشت گوساله ۸۰۹ هزار تومان هزینه و ۱۰ درصد سود اعمال می‌کند، چراکه در این نوع تولید دام فقط از شیر تغذیه می‌کند و شرایط دیگری همچون موسیقی و ماساژ برای دام استفاده می‌شود که باعث نرمی و لطافت گوشت آن می‌شود. البته این محصول فعلا مشتری داخلی ندارد و برای واردات آن مذاکره می‌شود.
 اقلام یلدایی از غافله عقب نماندند
 گزارش‌های یلدایی هم در کنار اخبار اقتصادی روز، مورد توجه ایسنا قرار گرفته است. چراکه در شرایط دو روز مانده به شب یلدا و افزایش تقاضا برای خرید محصولات خاصی برای این شب، افزایش محسوسی در قیمت‌ها دیده می شود؛ به گونه‌ای که هندوانه که تا همین دو روز پیش کمتر از هزار تومان در میوه‌فروشی‌ها فروخته می شد و فراوانی تولید آن تاکید شده، یکباره قیمتش به طور متوسط در مغازه‌ها به دو برابر رسیده و کیلویی ۲۰۰۰ تومان فروخته می شود.
 همچنین آجیل نیز با افزایش قیمت همراه شده که فروشندگانش می گویند به دلیل نوسانات نرخ ارز است و ربطی به شب یلدا و افزایش تقاضا ندارد بلکه وقتی قیمت پسته به کیلویی ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان رسیده تخمه ژاپنی هم ۱۵ هزار تومان باقی نمی‌ماند و قیمت آن هم حداقل ۲۵ هزار تومان می‌شود.
 هویج‌های ۹۰ هزار تومانی اهل آمریکا یا ساوه؟!
 داستان هویج آمریکایی با قیمت کیلویی ۹۰ هزار تومان که چند روز پس از انتشار خبرش، از فروشگاه‌های زنجیره‌ای جمع‌آوری شد، همچنان ادامه دارد. چراکه فروشگاه عرضه کننده مدعی تولید هویج‌های آمریکایی در روستایی در ساوه است ولی مدارک موجود نشان می‌دهد هویج‌ها در کالیفرنیا آمریکا تولید شده است که در این باره سازمان حفظ نباتات واکنش نشان داد و به ایسنا اعلام کرد که ایران خود صادرکننده هویج است و هیچ نیازی به این محصول نداریم که بخواهیم آن را وارد کنیم. همچنین طی ماه‌های گذشته این سازمان هیچ مجوزی برای واردات هویج آمریکایی صادر نکرده است. ضمن اینکه این محصول اگر آمریکایی باشد، قاچاق و اگر تولید داخل باشد، تقلب محسوب می‌شود که باید با آن برخورد کرد.
 بازهم دلالی سپرده‌ها
 در گزارش دیگری ایسنا سپرده‌های موسسات غیرمجاز را بررسی کرده که طبق آن این سپردها همچنان در چرخه دلالی قرار دارد و وجوه چند میلیاردی تا چند میلیونی سپرده‌گذاران به محلی برای سودآوری افرادی با هویت مشکوک و البته آگاه از جریان موسسات تبدیل شده است که باید گفت در این بین کسی نه نظارتی کرده و نه پیشگیری.
 سکه و دلار دوباره راه صعود را پیش گرفتند
 و اما بازار سکه و دلار که دیروز آرام گرفته بودند، امروز دوباره راه صعود را در پیش گرفتند و دلار آمریکا ۴۱۹۵ تومان و سکه تمام طرح جدید یک میلیون و ۳۹۴ هزار تومان فروخته شد. در بازار ارز هم یورو بیشتر از سایر ارزها گران شد و ۵۰۲۳ تومان فروخته می‌شود.
 صنعت و معدن ۶۴ درصد سرمایه‌گذاری‌ خارجی را بلعید
همچنین ایسنا در گفت‌وگویی با وزیر صنعت، معدن و تجارت میزان سرمایه گذاری خارجی در بخش صنعت و معدن در دولت دوازدهم را اعلام کرده است.
حدود ۲.۷ میلیارد دلار پروانه سرمایه‌گذاری خارجی تصویب و به سرمایه‌گذاران خارجی در بخش صنعت و معدن ابلاغ شده است که ۶۴ درصد کل سرمایه گذاری خارجی در این مدت را به خود اختصاص داده است که ایسنا در گزارشی بیشترین میزان جذب این سرمایه ها را بررسی کرده که نشان می‌دهد به ترتیب احداث چرخه کامل پنل فتوو لتاییک با حجم سرمایه‌گذاری ۷۲۰ میلیون و ۸۶۵ هزار دلار، استخراج و بهره‌برداری از معدن با ۴۶۶ میلیون و ۱۵۵ هزار دلار و تولید خودرو سواری با ۲۳۲ میلیون و ۵۵۱ هزار دلار بیشترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی را در نیمه نخست امسال به خود اختصاص دادند.
 

  تهیه وَ تدوین: عـبـــد عـا صـی    


برچسب ها: طرح بودجه 97، افزایش قیمت سوخت، یارانه، ریشه کنی فقر، ریشه کنی بیکاری، تورم افزایش قیمت سوخت،
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.